چاقی و نارسایی کلیوی

 چاقی فرآیند سلولی مهمی را سرکوب می کند که درسلامت سلولهای کلیوی نقش دارد. چاقی با جلوگیری از این فرآیند سلولی سبب تخریب سلولهای کلیه می شود. نتایج این مطالعه در شماره ی جدید مجله ی JASNمنتشرخواهد شد.

بر اساس یافته های بدست آمده بازگرداندن این فرآیند موجب حفاظت از سلولهای کلیوی در افراد چاق می گردد. دانشمندان از مدت ها پیش می دانستند که  چاقی سبب افزایش بیماریهای کلیوی و خطر ابتلا به نارسایی کلیوی در این  افراد می شود، اما مکانیزیم این ارتباط همچنان نامشخص مانده بود.

 پرفسور Yamaharaو پرفسور Takashiاز دانشگاه Shigaدر ژاپن و همکارانشان به کاهش عملکرد فرآیندی بنام autophagyونقش آن درارتباط چاقی و بیماری کلیوی مشکوک شدند. Autophagyیک سیستم تجزیه  در داخل سلولها می باشد که پروتئین های تخریب شده و سایر اجزاء‌ سلولی دچار نقص را از بین می برد، کاهش عملکرد فرآیند Autophagyدر میان افراد چاق شایع است.

محققین دریافتند درموشهایی با وزن نرمال که به بیماری کلیوی مبتلا هستند، فرآیند اتوفاژی در سلولهای کلیوی فعال است ، درحالیکه در موشهای چاق مبتلا به بیماری کلیوی فرآیند اتوفاژی سرکوب شده و سلولهای کلیوی تخریب شده اند. در موشهای با وزن نرمال که به بیماری کلیوی مبتلا هستند و دارای نقص اتوفاژی هستند(به دلیل حذف ژن) تخریب سلولهای  کلیوی مشاهده می شود.

محققین همچنین کشف کردند که یک سرکوبگر بالقوه ی اتوفاژی  بنام mTORدرموشهای چاق که به بیماری کلیوی مبتلا هستند، بسیار فعال شده است و درمان با ممانعت کننده ی mTORمی تواند عدم کارایی فرآیند اتوفاژی را کاهش دهد. علاوه براین دانشمندان بیش فعالی mTORو سرکوب اتوفاژی در نمونه های گرفته شده از کلیه ی بیماران چاق مبتلا به بیماری را مشاهده نمودند.

 دکتر Yamaharaمی گوید: چاقی  موجب سرکوب فرآیند اتوفاژی از طریق پیام های حسی فعالیت غیرطبیعی مواد غذایی  در کلیه  می شود. او می افزاید: نتایج نشان داد که باز گرداندن فعالیت محافظتی اتوفاژی به سلولهای کلیه سبب بهبود سلامت کلیه ها در بیماران چاق می شود.

پرفسور Inokiمی گوید: نتایج این تحقیق مکانیزم پاتولوژیکی بسیار مهمی را که سبب تخریب سلولهای  کلیه در بیماران چاق می شود، هویدا نمود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/10/131003204946.htm